Hogyan barátkozhatunk az adóhatósággal?

Mindenki tudja, hogy nem árt a NAV-val jóban lenni. Ez a „barátság” ugyanis később kifizetődő lehet. Érdemes ezért megragadni minden olyan lehetőséget, amelyek segítségével jó kapcsolatot alakíthatunk ki az adóhatósággal. De hogyan közelítsünk az oroszlán barlangjához akár adóellenőrzés előtt, akár adóellenőrzés közben?

Legyünk mentoráltak

Miután egy vállalkozás adószámot kap, 30 napon belül jelentkezhet az adóhatóság egyéves, ingyenes mentorprogramjába. A mentorálás keretében az adóhatóság ismerteti a kezdő vállalkozások számára fontos adózási szabályokat és felhívja a figyelmét a fontos tudnivalókra és határidőkre. Ha az adózó mentorálttá válik, bizalmi kapcsolatot alakíthat ki az adóhatósággal és a kezdeti folyamatait az adóhatósággal „együtt” alakíthatja ki.

jó kapcsolat a NAV-val, adóellenőrzés
jó kapcsolat a NAV-val, adóellenőrzés

Telefonáljunk

Jó tudni, hogy a NAV-tól nemcsak általánosságban, hanem konkrét ügyben is lehet tájékoztatást kérni (pl. adózói minősítéssel, adószámlával, köztartozásokkal és jövedelemigazolással kapcsolatban). Ehhez nem kell mást tenni, mint regisztrálni a NAV telefonos Ügyféltájékoztató és Ügyintéző Rendszerébe (ÜCC), ahol „személyre szabott” ügyintéző fog segíteni a különféle adózási kérdések megválaszolásában.

Kezdeményezzünk támogató eljárást

Ha az adózó bizonytalan, hogy miként teljesítse egyes adókötelezettségeit, támogató eljárást kezdeményezhet. A támogató eljárás célja, hogy az adóhatóság segítségével az adózó felfedezze az adózása körében előforduló hibáit és azokat önkéntesen orvosolja, ezzel megelőzve, hogy a mulasztásai miatt az adóhatóság egy esetleges adóellenőrzés során megállapításokat tegyen.

Párbeszéd a NAV-val: kérjünk szakmai konzultációt

Ha az adózó azt veszi észre egy NAV ellenőrzés során, hogy az adóhatóság nem ismeri azt a piacot, amelyen az adózó működik, és emiatt nem érti az adózó működését, érdemes egy informális jellegű, szakmai konzultációt kezdeményeznie. Az adóhatóság általában nyitott egy ilyen jellegű szakmai párbeszédre, amely során lehetővé válik, hogy az adózó jobban bemutassa tevékenységét és jóhiszemű eljárását, feltegye esetleges kérdéseit és egyúttal képet kaphat arról is, hogy mik az adóhatósági ellenőrzés sarokpontjai.

jó kapcsolat a NAV-val, adóellenőrzés