Tegnap tette közzé az adóhatóság a 2024-es ellenőrzési tervét, amelyből az látszódik, hogy a NAV egy lépéssel már a piac előtt jár. A NAV a digitális megoldásaival szinte azonnal lát mindent, és szinte azonnal közbe is tud avatkozni. A NAV beavatkozásának két iránya van: vasszigorral fellépni a tudatos adókijátszók ellen, illetőleg támogatni a nem szándékosan tévesztő, alapvetően jogkövető adózókat.
szerző:
BARTA PÉTER, ügyvéd, adótanácsadó
Digitális forradalom – valós idejű adatok
Az utóbbi évek digitális fejlesztései nyomán a NAV kifinomult kockázatelemzésre és azonnali fellépésre képes. A NAV immáron egyszerre látja, elemzi és értékeli az online pénztárgépekből (OPG) származó adatokat, a közúti áruforgalom elektronikus ellenőrző rendszeréből (EKÁER) nyert adatokat és az online számlaadat-szolgáltatási kötelezettségből (OSA) származó adatokat. Emellett a NAV hozzáférést kapott a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ (NTAK) adataihoz, így ebből a „nézetből” is naponta látja a szálláshely-szolgáltatók és a vendéglátó-üzletek különféle adatait. És ha ez nem lenne elég, a NAV támaszkodik az Építőipari Monitoring- és Adatszolgáltató Rendszer (Üvegkapu) valós idejű adataira is, így az építkezési helyszíneken végzett foglalkoztatotti (munkaügyi) ellenőrzések kényes pontjait is azonnal látja. Ezen felül a NAV folyamatosan kap adatokat a külföldi adóhatóságoktól: az érkező adatok egyik körét a meghatározott jövedelmekkel (pl. kamat, osztalék, jogdíj) és a pénzügyi számlákkal kapcsolatos információk képezik, míg a másik csoportot a több országban is jelen lévő vállalkozások adózási szempontból releváns adatai (pl. árbevétel, munkavállalói létszám, eredmény) jelentik.
Ha mindez nem lenne elég, a NAV megalapította a Mesterséges Intelligencia Munkacsoportját is, mely az óriási mennyiségű adatvagyonban rejlő lehetőségek kiaknázását támogatja gépi tanulási módszerekkel. A NAV digitális fejlesztései olyannyira példaértékűek, hogy több más európai ország is a magyar vívmányokat másolja és vezeti be.
Nem túlzás tehát azt állítani, hogy a NAV most már mindent és azonnal lát, így a régi magyar virtus szerinti „trükközéseknek” túl sok értelme nincsen. Ha valaki szándékosan trükközik, biztosan számíthat a NAV haragjára, és könnyen büntetőeljárással találhatja magát szemben.
![business men and women who are working hard Working late into th adóellenőrzés, adóhatósági határozat](https://kopogtatanav.hu/wp-content/uploads/2024/04/2024-es-ellenorzesi-tervek-1.jpg)
![smiling blonde event manager with clipboard looking at camera in adóellenőrzés, adóhatósági határozat](https://kopogtatanav.hu/wp-content/uploads/2024/04/2024-es-ellenorzesi-tervek-3.jpg)
Slágerágazatok és az újak
Továbbra is az ellenőrzéssel „veszélyeztetett” ágazatok között szerepel az építőipar, a számítástechnikai termékek kereskedelme, a webshopok tevékenysége, a gépjármű- és gépjárműalkatrész-kereskedelem és az élelmiszeripar. Ugyanígy hagyományosan számíthatnak ellenőrzésre az őrzés-védelemmel, takarítással, épületüzemeltetéssel és munkaerő-kölcsönzéssel foglalkozók. Az említett területek évek óta a NAV fókuszában állnak, ezért egyre inkább az a kérdés, hogy valaha egyáltalán lekerülhetnek-e a fekete listáról. Erre jelenleg nem sok esély látszódik.
Ugyanakkor néhány új, eredményes iparág is „élvezheti” a NAV kiemelt figyelmét 2024-től: a rendezvényszervezők, a reklám-, marketing-, és médiaszolgáltatók, az internetes tartalomszolgáltatók, az ellenőrzött tőkepiaci ügyletekből és kriptovalutából jövedelmet szerzők, a szépségiparban működők, valamint a testedzési szolgáltatással foglalkozók. A sorok között továbbá az is látható, hogy ellenőrzésre számíthatnak a kiva-alanyok és a napelem-értékesítéssel, napelemszereléssel foglalkozó adózók is. Az említett szereplőknek ezért érdemes fokozott körültekintéssel eljárniuk.
Nagy adózók: adókedvezmények és transzferár
Nincs változás abban sem, hogy továbbra is rövid pórázon kívánja tartani a NAV a nagy adózókat (vagyis a kiemelt adózókat és a legnagyobb teljesítménnyel rendelkező adózókat). Ők elsősorban az igénybe vett adókedvezmények (pl. fejlesztési- és energiahatékonysági adókedvezmény, szocho-kedvezmények), valamint a transzferárak kapcsán kerülhetnek a NAV látókörébe. A transzferárak kapcsán az ellenőrzési terv két iparágat külön is megnevez: a gyógyszer- és az autóipari szereplők biztosan számíthatnak ilyen ellenőrzésekre.
Önkéntes jogkövetés támogatása – támogató eljárások
Az utóbbi években az adóhatóság is felismerte, hogy egyszerűbb rávenni az adózókat az önkéntes adófizetésre, mintsem lefolytatni egy hosszú és költséges adóeljárást, majd a végén megkísérelni behajtani az adótartozást. Ezért a NAV idén is folytatja az adózók segítését az ún. támogatói eljárásokkal és igyekszik rávenni őket az adókötelezettségek önkéntes teljesítésére.
Vám- és rendészeti ellenőrzések
A vám- és rendészeti ellenőrzések során élénk adóhatósági figyelemre számíthatnak az alábbiak:
- a közvetett vámjogi képviselők és az eltűnő importőrök (ők már évek óta a NAV célkeresztjében állnak, mivel sokan nem teljesítik adókötelezettségeiket);
- a valós piaci értéknél alacsonyabb vámértéket bejelentők (a NAV fel kívánja számolni a vámhiányokat, és most már nem csak az országba beérkező kínai ruhákra, hanem más távolkereti termékekre is fókuszálni fog);
- az illegális fémkereskedők (2023. július 1-jén lépett életbe az új (koncesszori) hulladékgazdálkodási modell, amelynek eredményeként a NAV a hulladékgazdálkodási hatósággal közös ellenőrzéseket végezhet; sőt 1 millió Ft díjért cserébe a koncessziós társaság megrendelésére bárkit leellenőriz);
- a benzinkutak (a NAV az illegálisan szabadforgalomba került üzemanyagok üzemanyagtöltő állomáson való forgalmazását kívánja megakadályozni mobillaboratórium háttértámogatásával, mintavétellel és szúrópróbaszerű készletfelvétellel).
![Legal counsel presents to the client a signed contract with lega adóellenőrzés, adóhatósági határozat](https://kopogtatanav.hu/wp-content/uploads/2024/04/2024-es-ellenorzesi-tervek-2.jpg)
További gyanús körülmények
Az ellenőrzési terv alapján az adózók alábbi körülményei szintén növelik az ellenőrzés kockázatát:
- a megalakulást követően egy éven belül keletkező kiugró forgalom (a NAV tehát továbbra sem hisz a kiugróan sikeres, kezdő vállalkozásoknak);
- a nagy forgalmat alkalmazottak nélkül elérők (ez leginkább a kereskedelmi iparág ellenőrzést jelenti);
- a több éve tagi kölcsönből működő társaságok (a NAV nem szívleli a tulajdonosi finanszírozást);
- a tendenciózusan nullás bevallást benyújtók, de a kontrolladatok szerint értékesítők;
- gyanús személycserék a cégben (például, ha a magyar ügyvezetőt egy harmadik országbeli ügyvezető váltja fel);
- ha az adózó székhelye székhelyszolgáltatóhoz van bejelentve;
- a nem együttműködő országokból (pl. Oroszország) jövedelmet szerzők;
a kockázatos adózói múlttal (például törölt adószámmal) rendelkező vállalkozások ügyvezetőinek a további vállalkozásai.
SZERETNÉK RENDSZERESEN ÉRTESÜLNI A FRISS TARTALMAKRÓL